Serie silników elektrycznych. Przegląd rozwiązań
Rolą silnika elektrycznego jest przekształcenie energii elektrycznej na mechaniczną. Zasada jest taka sama jak w przypadku silnika spalinowego, który wykorzystuje dany rodzaj paliwa, benzynę czy ropę, i w trakcie spalania generuje moc zdolną do poruszania potężnymi układami. Podobnie jest w przypadku silników elektrycznych. Znajdują one wiele zastosowań, ponieważ są wygodne, pozwalają łatwo i szybko uzyskać zadaną moc, są ciche i nie generują zanieczyszczeń.
Montowane są w pojazdach, w których mają ostatecznie wyprzeć silniki spalinowe, w urządzeniach przemysłowych, a także w gospodarstwie domowych, jak w przypadku mikserów czy elektrycznych pił do drewna. Podstawowy podział silników elektrycznych zaczyna się ze względu na rodzaj stosowanego prądu, czy jest on stały, czy zmienny, ale znajdziemy także silniki krokowe. W przypadku prądu stałego wyróżniamy silniki szczotkowe, bezszczotkowe, bocznikowe, szeregowe, z magnesem trwałym i szeregowo-boczne. Silniki na prąd zmienny to jednofazowe, trójfazowe, asynchroniczne i synchroniczne. Wśród silników krokowych wyróżniamy unipolarne oraz bipolarne. Firma Pawo-Alu system zajmuje się dostarczaniem części zamiennych do rozwiązań wielu firm oraz typów silników.
Serie silników – mnogość rozwiązań
Każdy silnik produkowany jest w kilku seriach. Podstawę stanowi każdorazowo typ budowy silnika, który przeznaczony jest dla konkretnej branży. Dzieli się ze względu na moc, którą są w stanie wygenerować, a także klasę wydajności, zależną od typu silnika. Ogólnie, dobrej jakości silniki elektryczne charakteryzuje wysoki stosunek mocy wyprodukowanej do zużytej energii elektrycznej. Dobrej jakości silnik można naprawić, a dostęp do części zamiennych silnika, takich jak napędy do maszyn, falowniki, sprzęgła jednokierunkowe CTS Italy, czy elementy przeniesienia napędu, nie jest utrudniony. Różne serie tego samego silnika charakteryzują się innymi parametrami oraz odmienną konstrukcją, i tak na przykład seria silników elektrycznych 1,2,3 LCODP uwzględnia trzy klasy wydajności: IE1, IE2, IE3. Są dwu-, cztero-, lub sześciobiegunowe. Pracują w różnych częstotliwościach od 50 do 60 Hz. Prędkości, które osiągają, mieszczą się w przedziale 1000, a 3600 obrotów na minutę, o standardowym napięciu 400 V, ale na zamówienie może być dostarczony silnik o innym napięciu. Cechują je jednak identyczna ochrona, klasa temperatury i chłodzenie. Warto wiedzieć, że konkretne oznaczenia oznaczają konkretną serię silnika: 3Sg IE2 oznacza silnik 0,75-22 kW w obudowie aluminiowej, a 4Sg IE2 oznacza silnik 0,75-400 kW w obudowie żeliwnej. Każda seria charakteryzuje się innymi parametrami wytrzymałościowymi, zgodnymi z danymi normami, ale przez to również innym schematem budowy, i wymaga stosowania innych części. Dla przykładu odpowiednia dyrektywa traktuje, że seria ATEX jest przeznaczona dla miejsc, w których panuje atmosfera skrajnie wybuchowa, a z kolei seria DELPHI, odnosi się do silników samohamujących. Każda seria ma wiele różnych modeli, z których każdy różni się użytymi do budowy obudowy materiałami i innymi rodzajami części. Mnogość serii silników jest bardzo duża, i zależy od zapotrzebowania moc, rozmiar, oraz inne parametry; a także od przyjętych rozwiązań technologicznych charakterystycznych dla danego producenta; jak również jest dyktowana charakterystyką miejsca przeznaczenia.