Co może pełnić rolę wariatora?
Wariatorem nazywa się bezstopniową skrzynię biegów, której działanie opiera się na zmianie średnic, po których obtacza się pas lub łańcuch łączący oba wałki przekładni. Średnice zmieniają się wtedy, gdy zbliży się lub oddali od siebie np. dwa krążki stożkowe, działające na zasadzie przekładni pasowej. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że pierwsze wariatory zaczął projektować sam Leonardo da Vinci pod koniec XV wieku!
Zastosowanie wariatorów
Wariatory wykorzystuje się między innymi do zmniejszania obrotów zasilających urządzenia przemysłowe z możliwością płynnej regulacji przełożenia. Obecnie stosuje się nowoczesne wariatory modułowe, zbudowane z kół talerzowych połączonych poruszającymi się między nimi satelitami. Przy zmianie położenia satelitów zmienia się rozstaw względem osi obrotu wału napędzanego. Zmieniająca się średnica ich biegu skutkuje zmianą przełożenia przekładni. Wariatory modułowe mogą być używane też jako dodatkowy stopień redukcji pomiędzy silnikiem (lub zasilaniem) a reduktorem właściwym układu. Wariatorami mogą być zarówno przekładnie mechaniczne, elektryczne, jak i hydrauliczne.
Falownik jako wariator
Wariatory przenoszą napęd cicho, płynnie i bez zbędnych wibracji. Z tego powodu często są stosowanie zamiennie z falownikami. Falowniki dobiera się bezpośrednio do silników, z jakimi mają pracować. Należy wziąć też pod uwagę sposób sterowania (falownik skalarny lub wektorowy). Falowniki pozwalają na zadanie ścisłych parametrów pracy napędowi maszyny, z powodzeniem mogą więc pełnić rolę wariatora.
Obudowa wariatora
W przemyśle niezwykle istotna jest nie tylko praca samego wariatora, ale również jego obudowa. Obudowy renomowanych wariatorów produkowane są z żeliwa lub aluminium, a dodatkowo często zabezpieczane dodatkowo powłoką na bazie żywicy epoksydowej. Dzięki temu element jest dobrze zabezpieczony przed działaniem czynników zewnętrznych. Wariatory użytkowane są w różnych środowiskach, a dobre obudowy zapewniają urządzeniom wysoką sprawność i niezawodność.