Jak wykonywane są koła pasowe?

Prawdopodobnie nikt nie wyobraża sobie współczesnego przemysłu bez przekładni pasowych. Sercem przekładni jest oczywiście koło pasowe i to właśnie temu elementowi będzie poświęcony dzisiejszy wpis. Zapraszamy do lektury! 

Rodzaje kół pasowych

Koła pasowe dzieli się na trzy rodzaje: koła do pasów klinowych, do pasów zębatych i do pasów okrągłych. Każdy rodzaj ma inne zastosowanie. Koła pasowe do pasów klinowych możemy podzielić na pojedyncze i wielorowkowe. Te drugie są często uznawane za bardziej funkcjonalne, gdyż mogą przenosić większe moce. Koła do pasów klinowych są stosowane do przenoszenia napędu wszędzie tam, gdzie nie jest wymagana precyzja przełożenia. Niska precyzja przełożenia kół do pasów klinowych wynika przede wszystkim z pojawiania się poślizgu pomiędzy kołem a pasem. Koła te wymagają stosowania systemów napinania: napinaczy lub regulowanego położenia osi. Koła do pasów zębatych znajdują  zastosowanie tam, gdzie potrzebna jest precyzja przełożenia, ale mechanizm może pracować mniej równomiernie. W ich przypadku nie zawsze potrzebne są systemy napinania. Kół do pasów okrągłych używa się do przełożenia małych mocy w precyzyjnych mechanizmach.

Jak powstaje koło pasowe?

Proces wytwarzania koła pasowego zależny jest od jego typu. W przypadku kół do pasów klinowych mniejsze koła (najczęściej aluminiowe lub stalowe) toczy się z prętów. W przypadku większych kół przygotówka wykonywana jest jako odlew (np. żeliwny), następnie koło wykańcza się obróbką skrawaniem. Koła do pasów zębatych wykonują się obróbką skrawaniem. Uzębienie nacina się metodami kształtowymi bądź obwiedniowymi. Pierwszy sposób jest mniej ekonomiczny, dlatego najczęściej korzysta się z niego w produkcji jednostkowej. Metody obwiedniowe znajdują zastosowanie w produkcji seryjnej. Koła pasowe do pasów okrągłych wytwarza się podobnie, jak te do pasów klinowych.

Zalety przekładni pasowych

Przekładnie pasowe mają wiele zalet. W porównaniu do innych metod przenoszenia napędu są lżejsze, cichsze i zapewniają bardziej równomierną pracę maszyny. Przede wszystkim jednak są stosunkowo tanie – zarówno w zakupie, jak i eksploatacji. Ich główną wadą jest to, że są mało odporne na pracę w warunkach zewnętrznych. Są też mniej trwałe niż niektóre inne sposoby przenoszenia napędu, jednak tę wadę rekompensują wcześniej wspomniane niskie koszty napraw.

Kompleksowe zaopatrzenie przemysłu